نگهداری از کولر آبی در زمستان

با شروع فصل زمستان و سرما دوره استفاده از کولر آبی تمام می‌شود و تا سال بعد و شروع فصل گرما، کولرهای آبی بی‌استفاده می‌مانند. به دلیل اینکه تقریباً در 6 ماه از سال از کولرها استفاده نمی‌شود، باید تمهیداتی برای نگهداری بهتر از کولرهای آبی اندیشید تا کولر آبی برای فصل گرمای سال بعد، بدون مشکل و نیاز به تعمیر کار کنند و  طول عمر آنها نیز بیشتر شود.

نگهداری مناسب از کولر آبی در فصل زمستان تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد کولر آبی در فصل تابستان دارد. برای مثال اگر به سرویس کولر آبی نیاز بود، بهتر است این کار را در اواخر تابستان و یا اوایل زمستان انجام دهید و آن را به تابستان سال بعد موکول نکنید. در این مقاله قصد داریم در مورد شرایط نگهداری کولر آبی در زمستان صحبت کنیم. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

نگهداری از کولر در زمستان

چرا به نگهداری از کولر آبی در زمستان نیاز است؟

اگر آب موجود در کولر آبی را تخلیه نکنید و وسایل موجود در آن را خشک نکنید، شرایط مناسبی برای رشد انواع کپک‌ها و قارچ‌ها ایجاد خواهید کرد. علاوه بر این، وجود رطوبت در کنار فلزات موجود در کولر از جمله بدنه، پمپ کولر، دینام کولر یا همان موتورکولر شرایط خوردگی و زنگ زدگی آنها را فراهم خواهد کرد.

همچنین امکان شکستگی و نشتی لوله‌های منتهی به کولر آبی به دلیل یخ زدن آب موجود در آن در طول زمستان نیز وجود خواهد داشت. اگر به دلیل عدم نگهداری از کولر آبی در زمستان، کولر آبی شما دچار مشکل شود، گارانتی به آن تعلق نخواهد گرفت.

سرویس کولر آبی در زمستان

قطع برق

اولین قدم برای سرویس کولر آبی قطع برق آن است. ابتدا منبع تغذیه آن را قطع کنید تا در حین کار و یا در طول فصل زمستان خود به خود روشن نشود.

قطع کردن شیر آب

ابتدا شیر آب منتهی به کولر آبی را قطع کنید. سپس اگر مخزن آب آن قابل برداشته شدن است، آن را از کولر جدا کرده، تخلیه و سپس آن را تمیز کنید. اگر قابل برداشته شدن نباشد، همچنان می‌توان آن را تخلیه کرد، اما تمیز کردنش قدری مشکل‌تر خواهد بود.

تمیز کردن قسمت‌های داخلی کولر آبی

رسوبات مختلف، گرد و غبار و یا هر گونه آلودگی را از قسمت‌های مختلف داخلی کولر آبی مانند پمپ کولر، موتور یا دینام کولر و… تمیز کنید. برای این‌کار می‌توانید از جاروبرقی یا از یک برس نرم یا یک پارچه تمیز استفاده کنید. اگر تمیز کردن قسمت‌های داخلی مانند پمپ کولر دشوار است و به راحتی تمیز نمی‌شود، می‌توانید آن را یک شب در محلول سرکه خیس کنید و سپس آن را تمیز کنید.


محصول مرتبط: پمپ کولر مدل البرز الکتروژن

تمیز کردن قسمت‌های خارجی کولر

علاوه برتمیز کردن قسمت داخلی کولر آبی، به قسمت‌های خارجی آن نیز توجه کنید. برای این‌کار از صابون ملایم استفاده کنید و آن را با آب تمیز بشویید. بعد از اتمام کار آن را به دقت خشک کنید.

بررسی پوشال‌های کولر آبی

یکی از قسمت‌های مهم کولر آبی، پوشال‌های آن است که باید به طور منظم چه در طول فصل تابستان و چه با شروع فصل سرما بررسی شوند. مطمئن شوید وضعیت پوشال‌های کولر مناسب است. اگر نیاز به تمیز کردن دارند، با استفاده از صابون ملایم و یا محلول سرکه آن را تمیز کنید. اگر میزان کثیف شدن پوشال‌ها بیش از اندازه است، یا در آن نشانه‌هایی از رسوبات و خرابی دیده می‌شود، بهتر است آن را تعویض کنید.

خشک کردن تمام قسمت‌های داخلی و خارجی

با توجه به اینکه خشک ماندن کولر آبی شما در طول فصل زمستان بسیار حیاتی و مهم است؛ به نوعی می‌توان گفت ضامن سالم ماندن اجزای داخلی کولر آبی شماست، پس بهتر است قبل از پوشاندن کولر آبی، حتماً از خشک شدن تمام اجزای آن مطمئن شوید تا احتمال رشد کپک و یا قارچ در آن به حداقل ممکن برسد.

روغن‌کاری

ممکن است برخی از قسمت‌های کولر آبی به روغن‌کاری نیاز داشته باشند. اگر قسمت‌هایی ازکولر، مانند موتور کولر آبی، یاتاقان‌ها و پمپ کولر نیاز به روغن‌کاری دارد، می‌توانید این کار را قبل از شروع فصل گرما و استفاده از کولر انجام دهید. البته روغن‌کاری قسمت‌های مختلف، کمی تخصصی است و شاید نیاز باشد از یک تکنسین برای این کار کمک بگیرید.

پوشاندن کولر آبی در طول فصل زمستان

کولرهای آبی باید در طول فصل زمستان به درستی پوشانده شوند. اگر کولرهای آبی شما در سقف بام و یا در فضای آزاد  قرار دارند و امکان جا به جایی آنها وجود ندارد، در چنین شرایطی بهتر است از یک پوشش مناسب برای آنها استفاده کنید تا امکان نفوذ آب در آن به حداقل برسد. همچنین با این کار از ورود گرد و خاک به کولر شما نیز جلوگیری خواهد شد.

اگر روکش اصلی خود کولر آبی هنوز موجود است، می‌توانید از همان روکش برای این کار استفاده کنید. اگر در مناطق خشک و کویری زندگی می‌کنید که امکان بارش برف و باران در آن بسیار کم است، می‌توانید از سایبان برای کولر آبی خود استفاده کنید.

پوشاندن کولر آبی

قرار ندادن کولر در زیر زمین و یا گاراژ

اگر کولر آبی شما قابل جا به جا شدن است، بهتر است آن را در فضاهایی مانند زیر زمین و گاراژ که امکان وجود رطوبت وجود دارد، قرار ندهید. بهترین راه حل این است که کولر آبی را در خانه خود نگهداری کنید.

سخن آخر

یکی از کارهای بسیار مهمی که با اتمام فصل گرما برای کولرهای آبی باید انجام داد، سرویس کولر آبی و نگهداری از آن در طول فصل زمستان است. این کار طول عمر قطعات کولر آبی از جمله دینام یا موتور کولر و پمپ کولر را افزایش می‌دهد. زیرا با خشک شدن و تمیز شدن انواع رسوبات از این قطعات، امکان خوردگی و زنگ زدگی در آنها به حداقل می‌رسد.

بهتر است اجزایی که نیاز به روغن‌کاری دارند، به دقت روغن‌کاری شوند. سرویس کولر آبی قبل از زمستان کمتر از دو ساعت زمان می‌برد، اما تاثیر چشمگیری برروی عملکرد کولر آبی، راندمان و طول عمر آن خواهد داشت.

آیا کولر آبی بهتر از کولر گازی است؟

به طور کلی کولرهای آبی برای خنک کردن خانه از لحاظ مصرف انرژی بسیار بهینه‌تر هستند. کولرهای آبی 15 تا 35 درصد نسبت به کولرهای گازی سنتی انرژی کمتری مصرف می‌کنند. همچنین مثل کولرهای گازی به گاز مخصوص برای کارکرد نیاز ندارند که این موضوع برای محیط زیست کم ضررتر است.

آیا کولرهای آبی نیاز به تعمیر و نگهداری دارند؟

همیشه به یاد داشته باشید که حتی در طول تابستان، کولر آبی شما همچنان به تعمیر و نگهداری دوره ای نیاز دارد و این معمولاً شامل اطمینان از سالم بودن و تمیز بودن پوشال ها است. سطح آب دستگاه را بررسی کنید و همچنین موتور و پمپ را از نظر صداهای غیرعادی بررسی کنید.

کولر آبی هر چند وقت یکبار باید سرویس شود؟

به صاحبان خانه و مشاغل توصیه می شود که کولرهای آبی خود را سالی یک بار سرویس کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
نوروز ۱۴۰۳