فاکتورهای مهم در خرید گیربکس کاهنده صنعتی

موتور گیربکس کاهنده نام دستگاه خودکاری است که از یک الکتروموتور به عنوان محرک و یک گیربکس متصل به آن تشکیل شده است. این دستگاه امکان تغییر سرعت و گشتاور موتور نسبت به بار را فراهم می‌کند. مجموعه گیربکس کاهنده از تعدادی چرخ‌دنده تشکیل شده است که با همکاری یکدیگر نسبت‌های تبدیل دلخواه را فراهم می‌کنند. نسبت تعداد دندانه‌های بین شفت ورودی و شفت خروجی نسبت انتقال یا نسبت تبدیل نامیده می‌شود. شکی نیست که انتخاب گیربکس صنعتی کاهنده مناسب بسیار مهم است. از این رو، در این مقاله سعی بر آن است تا با فاکتورهای مهم در خرید گیربکس کاهنده صنعتی آشنا شوید و عوامل مختلفی را که باید هنگام انتخاب گیربکس کاهنده در نظر بگیرید، مورد بررسی قرار دهیم. تا انتهای مقاله همراه سام تجهیز باشید.

خرید گیربکس کاهنده صنعتی

در انتخاب یک گیربکس کاهنده به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

هنگام خرید گیربکس کاهنده باید چندین متغیر را در نظر گرفت. یک گیربکس کاهنده اغلب برای اصلاح گشتاور و سرعت محور‌های ورودی و خروجی مکانیسم استفاده می‌شود. به همین دلیل است که باید درک درستی از گشتاور و سرعت چرخش داشته باشید. در نتیجه، گشتاور باید اولین سؤالی باشد که هنگام خرید و پرداخت قیمت گیربکس صنعتی کاهنده از خود می‌پرسید. یک گیربکس کاهنده، گشتاور منتقل شده از الکتروموتور شما را افزایش داده و به قسمت درایو لود اجازه می‌دهد تحت تأثیر یک گشتاور جدید بچرخد (راهنمای خرید الکتروموتور از سام تجهیز).

سازندگان گیربکس‌های کاهنده معمولاً به‌صورت برچسب یا پلاک روی بدنه گیربکس یا در قالب یک دفترچه راهنما، حداقل و حداکثر گشتاوری (اندازه‌گیری شده بر حسب نیوتن متر، N. m) را که هر یک از دستگاه‌هایشان می‌تواند از خود ارائه دهد ذکر می‌کنند. قدرت گشتاور بسته به گیربکس کاهنده متفاوت است. برای مثال چرخ‌دنده‌های خورشیدی دارای بازه گشتاور بسیار بالایی هستند.

یکی دیگر از عملکرد‌های گیربکس کاهنده کاهش سرعت موتور است. قبل از اقدام به خرید گیربکس کاهنده، پیشنهاد می‌کنیم نسبت کاهش بهینه‌ای را که برای کاربرد مدنظر شما مناسب است ارزیابی کنید. نسبت تبدیل یا نسبت کاهش برای محاسبه سرعت چرخش خروجی بسته به سرعت چرخش موتور شما استفاده می‌شود. تولیدکنندگان نیز این اطلاعات را در سایت‌های محصولات خود ارائه می‌دهند. نسبت کاهش با یکای چرخش در دقیقه RPM (Revolutions Per Minute) اندازه‌گیری می‌شود.

در نهایت، در نظر بگیرید که کدام نوع از گیربکس کاهنده برای برنامه شما مناسب‌تر است. شافت ورودی و خروجی گیربکس کاهنده شما ممکن است کواکسیال، شافت موازی یا شافت عمودی باشد.

عوامل دیگری که باید هنگام خرید گیربکس کاهنده مدنظر قرار دهید از قرار زیر است:

  • دور خروجی که عبارت است از دور چرخش شافت خروجی گیربکس در دقیقه
  • نوع درایو لودی که گیربکس روی آن سوار خواهد شد
  • شرایط کاری از نظر دمای محیط، گردوخاک و رطوبت
  • موتور محرک
  • نوع انتقال بین موتور و گیربکس
  • آرایش محورها
  • مقدار بار شعاعی

انواع مختلف گیربکس کاهنده صنعتی

گیربکس‌های کاهنده چرخ‌دنده خورشیدی، کاهنده‌های چرخ‌دنده حلزونی، کاهنده‌های ترین (train gear) به‌علاوه کاهنده‌های دنده اریب (Bevel) چهار نوع اصلی گیربکس‌های کاهنده هستند که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر گیربکس کاهنده مزایا و معایبی دارد. شما باید گیربکسی را انتخاب کنید که برای استفاده مورد نظرتان مناسب است. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید کارایی و بازدهی را به حداکثر برسانید، باید یک گیربکس خورشیدی یا گیربکس هلیکال موازی را جایگزین گیربکس کاهنده دنده اریب کنید.

به‌طور کلی مزایای استفاده و خرید گیربکس کاهنده در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • بازدهی بسیار بالا با توجه به ابعاد و قیمت
  • نصب آسان
  • کاربری ساده و قابل‌فهم برای عموم
  • جایگزینی مناسب برای زنجیر، قرقره و تسمه
  • سبک‌وزن و قابل‌حمل
  • تنوع در مشخصات فنی مورد نیاز برای مصارف و کاربری‌های مختلف

بیشتر بخوانید: انواع گیربکس صنعتی و کاربرد هر یک را بشناسید

چه زمانی باید از گیربکس خورشیدی استفاده کرد؟

مجموعه کواکسیال یکی از متمایزترین ویژگی‌های گیربکس خورشیدی است. گیربکس‌های خورشیدی به دلیل این نوع آرایش، ابعاد کوچکی دارند. گیربکس‌های کاهنده خورشیدی مزایای زیادی از جمله اندازه کوچک، راندمان عالی، حداقل فاصله و نسبت گشتاور به وزن بالایی دارند؛ اما از سوی دیگر، طراحی پیچیده و گران‌قیمت آن‌ها نیاز به نگهداری تخصصی و توجه ویژه دارد.

خرید گیربکس کاهنده خورشیدی برای کاربرد‌هایی که نیاز به شتاب‌های سریع دارند (رباتیک) و همچنین مواردی که به سرعت کم و گشتاور بالا به صورت هم‌زمان نیاز دارند (کوره‌های چرخشی صنعتی) بسیار مناسب است. گیربکس‌های خورشیدی همچنین در مراکز ماشین‌کاری و همچنین سایر ماشین‌آلات و تجهیزات متحرک برای عملیات عمومی و کشاورزی استفاده می‌شوند.

فاکتورهای مهم در خرید گیربکس کاهنده صنعتی

چه زمانی باید از گیربکس کاهنده حلزونی استفاده کرد؟

گیربکس‌های حلزونی دارای شافت‌های ورودی و خروجی عمود بر یکدیگر هستند. آن‌ها اغلب در موقعیت‌هایی استفاده می‌شوند که به نسبت انتقال بالایی نیاز است. گیربکس‌های کاهنده حلزونی دارای مکانیسم غیرقابل‌برگشت یا اصطلاحا خودقفل شوندگی هستند. مزیت این تکنیک این است که امنیت سیستم با درجه بسیار بالاتری فراهم است.

در مورد این خاصیت بیشتر بخوانید: گیربکس های حلزونی خود قفل شونده: واقعیت یا افسانه؟

گیربکس حلزونی نسبت به گیربکس‌های خورشیدی کم‌هزینه‌تر و بی‌صداتر است. گیربکس کاهنده حلزونی ارتعاش و لرزش درجا ندارد، بنابراین عملکرد آن‌ آرام‌تر و دل‌پذیرتر است. گیربکس حلزونی کاربردهای متفاوتی دارد. می‌توانید با ترکیب کردن این گیربکس با گیربکس‌های ترین، عملکرد گیربکس کاهنده حلزونی را افزایش دهید. این نوع فناوری برای نوار نقاله‌ها، وینچ‌ها و جابجایی‌های بزرگ و سنگین مورد استفاده است.

چه زمانی باید از گیربکس ترین استفاده کرد؟

گیربکس‌های کاهنده ترین که دارای شفت‌های موازی هستند، اغلب برای کاربرد‌های پرقدرت مانند نوار نقاله استفاده می‌شوند. به دلیل سهولت فناوری آن‌ها، می‌توانید در هزینه‌های تعمیر و نگهداری صرفه‌جویی کنید. علاوه بر این، گیربکس‌های کاهنده ترین دارای سطح عملکرد بسیار بالایی هستند.

چه زمانی باید از گیربکس مخروطی استفاده کرد؟

ویژگی اساسی کاهنده‌های دنده مخروطی میل‌لنگ زنگی آن است که اپراتور را قادر می‌سازد تا چرخش دستگاه را تنظیم کند. این گزینه امکان انتقال از یک سیستم چرخش عرضی به یک سیستم چرخش طولی را فراهم می‌کند.

کاهنده‌های بول اندازه کوچکی دارند، بسیار قوی هستند و می‌توانند نیروی زیادی را تحمل کنند. به دلیل قدرت دندانه‌هایشان، با موتور‌های سه فاز آسنکرون و همچنین سروموتور‌های سنکرون یا آسنکرون مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، سطح عملکرد آن‌ها کمتر از گیربکس‌های خورشیدی است. کاهنده‌های دنده اریب نیز بسیار پرهزینه و نیازمند نگهداری هستند. خرید گیربکس کاهنده بول اغلب برای نوار نقاله‌های پرقدرت و تجهیزات کشاورزی توصیه می‌شود.

خرید گیربکس کاهنده صنعتی

سخن پایانی

یک گیربکس صنعتی کاهنده نقش مهمی در کارایی و اثربخشی مکانیسم کلی دارد؛ از این رو، نه‌تنها یافتن و خرید گیربکس کاهنده مناسب، بلکه یافتن ارائه‌دهنده‌ای با محصولات باکیفیتی نیز مهم است. برای تعیین اندازه گیربکس کاهنده خود، ابتدا باید شفت مناسب را انتخاب کنید. سه جهت شفت برای انتخاب وجود دارد: متعامد، کواکسیال، به‌علاوه موازی.

جهت مشاوره فنی و همچنین استعلام موجودی و قیمت انواع موتور گیربکس با کارشناسان سام تجهیز تماس حاصل فرمایید.
شماره‌های تماس: ۰۲۱۶۶۲۶۸۹۲۰ – ۰۲۱۶۶۲۷۸۹۰۴

حداکثر گشتاور گیربکس صنعتی از کجا قابل مشاهده است؟

حداقل و حداکثر گشتاور گیربکس که بر اساس واحد نیوتن متر محاسبه شده است، توسط شرکت سازنده گیربکس روی پلاک یا برچسب نصب شده روی بدنه گیربکس و همچنین در کاتالوگ یا دفترچه راهنمای گیربکس مشخص شده است.

نسبت تبدیل یا نسب کاهش گیربکس صنعتی چیست؟

یکی از مهمترین فاکتورها در خصوص گیربکس صنعتی نسبت تبدیل است که معمولا با حرف i روی پلاک گیربکس و دفترچه راهنما مشخص شده است. نسبت تبدیل یا نسبت کاهش برای محاسبه سرعت چرخش خروجی بسته به سرعت چرخش ورودی گیربکس (با واحد دور بر دقیقه RPM) استفاده می‌شود و انتخاب بهیینه آن بسیاز حائز اهمیت است.

برای نوار نقاله های پر قدرت و تجهیزات کشاورزی بیشتر از چه نوع گیربکس صنعتی پیشنهاد می‌شود؟

این موضوع نیاز به بررسی جوانب و محاسبات خاص خود را دارد اما اغلب از گیربکس های Bevel و Helical Bevel برای این موارد استفاده می‌شود.

مکانیزم خودقفل شوندگی در کدام یک از گیربکس های کاهنده وجود دارد؟

خاصیت خود قفل شوندگی که در گیربکس های حلزونی وجود دارد، یا جلوگیری از حرکت به عقب، برای کاربردهایی که نیاز به بالابری و یا نگهداشتن بار دارند مفید است. اما انجمن تولید کنندگان چرخدنده ی آمریکا (AGMA) پیشنهاد می کند برای اطمینان از اینکه حرکت به عقب رخ ندهد، باید به جای اعتماد به مباحث نظری در خصوص خود قفل شوندگی چرخدنده های حلزونی، از یک ترمز مغناطیسی استفاده شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا