سرند گریزلی (ویبراتور گریزلی) چیست و چه کاربردی دارد؟

بسیاری از اوقات، یک سرند واحد نمی‌تواند همه نیازهای شما را در غربالگری برآورده کند. برای غربالگری کارهای سنگین، داشتن ابزار مناسب بسیارمهم است. این‌جاست که یک سرند گریزلی می‌تواند کمک کند. توری ویبراتور گریزلی برای جداسازی مواد سنگین و کارآمدتر کردن غربالگری ساخته شده است. اگر به خرید موتور ویبره برای سرند و غربال نیاز داشته باشد، در این مطلب، هر چه که باید در مورد سرند گریزلی بدانید، برایتان آورده‌ایم.

سرند گریزلی

سرند گریزلی چیست؟

بر خلاف غربال‌های معمولی خاک، سرند گریزلی، که گاهی به عنوان ویبراتور گریزلی نیز شناخته می‌شود، برای جدا کردن خاک و سنگ با صفحه ویبره برای مواد با اندازه‌های مختلف است که برای پیش‌پرداخت و غربالگری بارهای حجیم‌تر و سنگین تر استفاده می‌شود. این غربال، صفحه‌ای شیب‌دار دارد که باعث می‌شود سنگ‌های بزرگ از مسیر خارج ‌شوند و روی صفحه توری انباشته نشوند. اگر مواد سنگین وزن روی توری بمانند، سبب آسیب به آن یا سوراخ شدن توری می‌شوند و نمی‌گذارند مواد ریز از غربال عبور کنند. سرند گریزلی اجازه می‌دهد مواد کوچک‌تر از توری غربال عبور کرده و به سطح بعدی منتقل شوند. در این سطح نیز -که شیب‌دار است- دقیقا همین اتفاق می‌افتد، یعنی مواد درشت از روی شیب به خارج سرند گریزلی هدایت شده و مواد ریزتر به لایه زیرین می‌ریزند. البته در صورتی که لایه‌ زیرین وجود داشته باشد.

راز این تکنیک، میله‌های گریزلی با کیفیت صنعتی است. میله‌های گریزلی که به موازات یکدیگر قرار گرفته‌اند و توسط پیچ‌ها محکم می‌شوند، به اندازه‌ای قوی هستند که در برابر فشار و نیروی شدید ناشی از سنگ‌های بزرگ‌تر مقاومت کنند و اجازه ‌دهند مواد کوچک‌تر از غربال عبور کنند و بعداً مورد استفاده قرار گیرند. میله‌های گریزلی قابل تنظیم، راهی آسان برای مرتب‌سازی مواد بر اساس اندازه پروژه شما ارائه می‌دهند.

یکی از موارد استفاده این نوع سرند، در معدن است. سرند گریزلی، درست قبل از اولین کراشر در معدن قرار می‌گیرد. این دستگاه سنگ‌هایی را که در اثر انفجار از معدن بیرون ریخته‌اند طبقه‌بندی می‌کند تا سنگ‌هایی با اندازه‌های مناسب را در اختیار کراشر قرار دهد. برخی از انواع آن، ثابت هستند و برخی دیگر لرزه دارند تا سنگ‌ها را از شیارهای خود راحت‌تر عبور دهند. این دستگاه از نوعی فولاد ساخته می‌شود که با فرآیند‌هایی که در آنها منگنز دخالت دارد، سخت و مقاوم شده است.


حتما بخوانید: سرند ویبره چیست و چه مزایایی دارد

مقاوم سازی فولاد برای ساخت سرند گزیزلی

سرند گریزلی فولادی باید مقدار زیادی فشار را تحمل کند، به همین دلیل است که معمولاً از فولاد-منگنز سخت‌شده ساخته می‌شود.

اخیراً، برخی معادن شروع به ساخت سرند گریزلی از ENDURA و ENDURA Dual با کاربید تیتانیوم کرده‌اند. این مواد توانایی سخت شدن را نیز دارند، همچنین دارای یک اثر TRIP (تبدیل القا شده توسط پلاستیسیته) هستند که با بازآرایی خود به خودی اتم‌های فلزی تحت تنش به دست می‌آید.

برای درک نحوه عملکرد افکت TRIP، به لحظه گرفتن توپ بیسبال فکر کنید. اگر دست خود را سفت نگه دارید، توپ با برخورد به دست شما به آن آسیب می‌رساند. حالا تصور کنید که در حین گرفتن توپ، کمی دستتان منعطف‌تر باشد، مثل وقتی که دستکش دارید. در این حالت با پخش شدن فشار ضربه، آسیب وارده به دست شما به شدت کاهش می‌یابد.

اثر TRIP ENDURA و ENDURA Dual دقیقاً مانند زمانی که دست شما در دستکش است، آسیب‌های ناشی از ضربه‌های شدید سنگ‌ها، شن و سایر مواد ساینده را کاهش می‌دهد.

سرند ویبراتوری گریزلی


حتما بخوانید: نقش موتور ویبره در عملکرد سرند و الک صنعتی

چه زمانی از سرند گریزلی استفاده کنیم؟

از غربال خاک سطحی خود برای سرند کردن مواد سنگین استفاده نکنید. همان‌طور که احتمالا قبلاً دیده‌اید، سنگ‌ها یا زباله‌های بزرگ می‌توانند هنگام غربالگری روی هم انباشته شوند و مانع از عبور مؤثر مواد شوند. انسداد سوراخ ها می‌تواند سرند شما را خراب کرده و خط تولید شما را متوقف کند. این مشکل می‌تواند برای شما هزینه داشته باشد؛ مثل تولید ازدست‌رفته و جریمه تاخیر در پروژه. هنگام پردازش مواد در اندازه‌های مختلف، سرندهای گریزلی راه حل مناسبی هستند.

سرند گریزلی در موارد زیر استفاده می‌شود:

سرند مواد بزرگ: اگر باری از سنگ‌ها و قلوه سنگ‌ها در اندازه‌های مختلف دارید، غربال‌های گریزلی برای غربال و دسته بندی آنها عالی هستند.

زباله‌های سنگین: میله‌های گریزلی طوری ساخته شده‌اند که می‌توانند در برابر فشار وزن مواد سنگین مقاومت کنند. اما این ویژگی را غربال خاک معمولی ندارد. بنابر اگر مواد شما سنگین وزن است، سرند گریزلی راه حل خوبی است.

مواد خیلی زیاد با نیاز به غربالگری خیلی سریع: هیچ‌کس نمی‌خواهد سنگ‌ها روی غلتک‌گر خاک‌ او انباشته شوند. قاب مایل ویبراتور گریزلی به حذف زباله‌ها و سنگ‌های بزرگ‌تر کمک می‌کند، به طوری که این سنگ‌ها از روی شیب به زمین می‌ریزند، نه این‌که روی غربال انباشته شوند. این ویژگی، امکان غربالگری سریع حجم زیادی از مواد را فراهم می‌کند.

غربالگری کارآمد: این نوع غربال، بسیار کارآمد عمل می‌کند. شما می‌توانید با دقت زیاد، مواد را از نظر سایز دسته‌بندی کنید و از هر کدام استفاده‌ای که لازم است ببرید.

سرند گریزلی چند طبقه


حتما بخوانید: کاربرد دستگاه سرند ویبره در فرآیند تولید چیست؟

یک سرند گریزلی عالی چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر پروژه‌های بسیار سختی پیش رو دارید، لازم است سرند گریزلی باکیفیتی را انتخاب کنید که دارای ویژگی‌های زیر باشد:

میله‌های فولادی قوی: میله‌های گریزلی باید از لوله‌های فولادی سخت‌شده ساخته شده باشند. لوله‌های مربعی -به دلیل زاویه‌ای که دارند برای غربالگری کارآمد هستند و تمیز کردن آنها هم آسان‌تر است.

قاب پشتیبان سنگین: قابی که میله‌ها روی آن نصب شده باید سنگین، شیب‌دار و تقویت‌شده باشد تا بتواند سنگین‌ترین بارها را تحمل کند.

فاصله میله‌های گریزلی قابل تنظیم: لازم است فاصله بین میله‌های سرند گریزلی قابل تنظیم باشند تا بتوانید از آنها برای پروژه‌های مختلف استفاده کنید.


حتما بخوانید: راهنمای انتخاب موتور ویبره برای میز ویبره، سرند، هاپر، کانوایر و فیدر

سخن آخر

سرند گریزلی یا ویبراتور گریزلی نوعی سرند است که برای غربالگری مواد سنگین با اندازه‌های متفاوت تولید شده است. سطح آن شیب‌دار است. مواد با اندازه بزرگ از منافذ آن عبور نمی‌کنند و از روی شیب به زمین یا محل جمع‌آوری تعبیه‌شده می‌ریزند. در مقابل، مواد ریزتر از توری عبور کرده و به سطح زیرین می‌رسند. سطح زیرین نیز دارای میله‌های گریزلی با فاصله کمتر است که این مواد را به همان شیوه قبل طبقه‌بندی و جداسازی می‌کند. شما می‌توانید این سرند را از سام تجهیز خریداری کنید.


سرند ارتعاشی یا سرند ویبره چه کاری انجام می دهد؟

یک سرند ویبره مواد را بر اساس اندازه جدا کرده و می‌تواند برای بهبود و حل بسیاری از چالش‌های مدیریت محصول استفاده شود. کاربردهای معمولی سرند ویبره عبارتند از: حذف مواد بزرگ از محصول قابل استفاده، جداسازی محصول جامد از مایع (که به نام صفحه آبگیری نیز شناخته می شود).

سرند ویبره گریزلی چگونه کار می کند؟

به طور کلی، صفحه سرند گریزلی در یک موقعیت شیبدار قرار می گیرد و مواد در انتهای بالا ریخته می شوند. تحت تأثیر وزن خود، روی سطح سرند می لغزد و ذرات کوچکتر از شکاف یا سوراخ روی سطح صفحه سرند برای دستیابی به طبقه بندی از صفحه عبور می کنند.

سرند گریزلی در کجا استفاده می شود؟

سرندهای گریزلی به عنوان جداکننده اولیه برای جداسازی اولیه مواد در جلوی سنگ شکن های فکی استفاده می شود. برای افزایش تفکیک ریزه ها و دستیابی به برش های دقیق از سرندهای سایز مرطوب استفاده می شود. همچنین به عنوان سرندهای شستشو استفاده می شوند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا