سرند ویبراتور فرکانس بالا چیست و کاربرد آن کجاست

سرند ویبراتور فرکانس بالا، تجهیز بسیار مهمی از تجهیزات غربالگری است که برای درجه‌بندی و غربالگری مواد اولیه در اندازه‌های مختلف استفاده می‌شود. این دستگاه که بیشتر در صنعت فرآوری مواد معدنی استفاده می‌شود. به کمک غربال ویبره فرکانس بالا به طور موثر سنگ معدن کامل و خرد شده را جدا می‌کنند.

در این مقاله، به روش کار این نوع غربال و کاربردهای آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

ویبراتور فرکانس بالا

 

غربال ویبراتور فرکانس بالا از چه اجزایی ساخته شده است و چگونه کار می‌کند؟

این نوع غربال ارتعاشی، از یک تحریک‌کننده ارتعاش (vibration exciter)، یک قاب غربال (screen frame)، یک توزیع‌کننده سنگ معدن (ore slurry distributor)، فنرهای تعلیق (suspension springs)، یک مش (mesh) و یک قفسه (rack) تشکیل شده است. ویبراتور فرکانس بالا یک لرزش تهاجمی ایجاد می‌کند که مستقیماً روی قسمت غربال اعمال می‌شود. موتور ویبره در بالای صفحه غربال نصب شده و به سطح آن متصل می‌شود.

صفحه ویبره فرکانس بالا دارای ساختار منحصربه‌فرد و حتی اصول کار منحصربه‌فرد است. به‌عنوان مثال، در سایر دستگاه‌های غربالگری مثل سرند گریزلی، جعبه غربال حرکت می‌کند، اما در این ابزار، جعبه الک ثابت می‌ماند، اما خود غربال می‌لرزد.

عرض شکاف صفحه ویبره فرکانس بالا را می‌توان به‌ گونه‌ای تنظیم کرد که بتوان مواد را بر اساس اندازه آنها به راحتی طبقه‌بندی کرد. به عبارت دیگر، هرچه شکاف‌ها بزرگ‌تر باشند، موادی که از آنها عبور می‌کنند درشت‌تر هستند. این درحالی است که اگر بخواهید مواد بسیار زیر را خارج کنید، لازم است عرض شکاف‌ها بسیار کم باشد.

پس از خرد کردن سنگ معدن، این غربال اغلب برای کنترل و طبقه‌بندی محصولات خردشده و برای غربال کردن ذرات درشت استفاده می‌شود. ذرات ریز، زیر صفحه غربال تخلیه می‌شوند تا از خرد شدن بیش از حد و مجدد آنها جلوگیری شود. در نهایت، این ذرات ریز خارج‌شده از شکاف کوچک، به مصارف مورد نیاز خود می‌رسند. اجزایی که بالای شکاف باقی مانده‌اند، ممکن است دوباره خرد شده یا این‌که در مصارف دیگری به کار گرفته شوند.


بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب موتور ویبره برای میز ویبره، سرند، هاپر، کانوایر و فیدر

ویژگی‌های صفحه ویبره فرکانس بالا

ویبراتور فرکانس بالا، می‌تواند هم برای غربالگری مواد معدنی دانه‌ای مرطوب و هم خشک با اندازه تقریبی 200 میکرون استفاده شود. این دستگاه با زاویه شیب بین 0 تا 45 درجه کار می‌کند و دارای فرکانس‌های 1500 تا 7200 دور در دقیقه است. فرکانس ارتعاش این غربال‌ها توسط یک ویبراتور الکترومغناطیسی که بالای سطح صفحه نصب شده و به صفحه نمایش متصل است، تنظیم می‌شود.

فرکانس در ویبراتور فرکانس بالا می‌تواند ثابت یا متغیر باشد. انواعی که فرکانس متغیری دارند برای سازگاری با شرایط مختلف مانند توزیع اندازه ذرات و رطوبت، تطبیق‌پذیرتر هستند. آنها به دلیل افزایش تدریجی فرکانس، کارایی بالاتری دارند. نیروی G نقش مهمی در تعیین ظرفیت غربالگری بر حسب TPH در هر متر مربع دارد. نیروی G به صورت تصاعدی با فرکانس افزایش می‌یابد. برای حذف ذرات ریز، نیروی G بالا مطلوب است و با فرکانس بالاتر در حدود 5000 تا 6000 دور در دقیقه به دست می‌آید.

کاربرد سرند ویبراتور فرکانس بالا

همان‌طور که گفته شد، ویبراتور فرکانس بالا، معمولا در عملیات معدن استفاده می‌شود. صفحه ویبره فرکانس بالا بر روی یک شیب قرار می‌گیرد و با داشتن یک ویبراتور الکترومغناطیسی کار می‌کند. دامنه ارتعاشات در فرکانس‌هایی است که می‌توانند به جداسازی مؤثر انواع سنگ معدن کمک کنند.

این نوع صفحه ویبره، اغلب برای کمک به طبقه‌بندی مواد، امکان جداسازی دقیق و برش‌های کارآمد که به افزایش خلوص در محصول نهایی کمک می‌کند، استفاده می‌شود. تعدادی از کاربردهای صنعتی گسترده‌تر صفحه ویبره فرکانس بالا عبارتند از: پردازش پودر زغال سنگ، تولید گلوله‌های سوختی از چوب، طبقه‌بندی مواد معدنی و سنگ معدن، مواد غذایی، پردازش آسفالت بازیافتی تکه‌تکه شده و همچنین مصارف شیمیایی و دارویی.

یکی از رایج‌ترین کاربردهای ویبراتور فرکانس بالا، پردازش قطعات آسفالتی است که از زمین جدا شده‌اند. ویبراتور به طبقه‌بندی کردن موارد مختلف آسفالت شکسته کمک می‌کند تا به راحتی بتوانید آنها را بازیافت کنید. این نوع پرداخت بازیافتی، معمولاً در پروژه‌های جاده‌ای جدید استفاده می‌شود و این قطعات بازیافتی قطعاً به اندازه روسازی اصلی ارزش دارند.

ویبراتور فرکانس بالا همچنین اجازه استفاده مجدد از روغن و مصالح را می‌دهد؛ بنابراین به صنایع مختلف کمک می‌کند تا از مواد خود بارها استفاده کنند و هزینه‌های خود را کاهش دهند.

کاربرد ویبراتور فرکانس بالا

این دستگاه نقش مهمی در فرآوری مواد معدنی ایفا می‌کند، به تفکیک قطعات سنگ معدن به اندازه‌های مختلف کمک می‌کند و قطعات کوچک‌تر را برای بازیافت جدا می‌کند. ویبراتور فرکانس بالا می‌تواند مواد را در چند درجه از نظر سایز طبقه‌بندی کند تا هر دسته به کاربرد مورد نیاز آن سوق داده شود.

نیاز به مواد دانه‌ریز به راحتی با استفاده از این ویبراتورها برآورده می‌شود. این صفحه‌ها اجازه می‌دهند که مواد ریز به سرعت جدا و تخلیه شوند و از خردشدن و ساییده‌شدن بیش از حد آنها جلوگیری می‌کند.

هر فعالیتی که در آن ظرافت مواد بازیابی شده در اولویت بالایی قرار دارد، می‌تواند از این غربال‌های منحصربه‌فرد بهره‌مند شود. با توجه به قابلیت ویبراتورهای فرکانس بالا، مواد با اندازه‌های کوچک‌تر می‌توانند به‌سرعت جدا شوند. این کار می‌تواند مصرف انرژی کلی را کاهش دهد و محصول نهایی را با کیفیت بالا در اختیار بگذارد.


بیشتر بخوانید: کاربرد دستگاه سرند ویبره در فرآیند تولید چیست؟

مزایای غربال ویبره فرکانس بالا

این نوع ویبراتور راندمان بالایی در جداسازی دارد و با همتایان خود متفاوت است، زیرا کشش سطحی بین ذرات را از بین می‌برد. همچنین سطح بالای فرکانس به افزایش طبقه‌بندی مواد کمک می‌کند؛ بنابراین آنها با سرعت بسیار بالاتری از هم جدا می‌شوند.

علاوه بر این، از آنجایی که صفحه غربال به صورت عمودی می‌لرزد، یک پدیده به نام «اثر پاپ کورن» به وجود می‌آید که به موجب آن ذرات درشت‌تر بلندتر می‌شوند و ذرات ریزتر نزدیک‌تر به صفحه می‌مانند، بنابراین احتمال جدا شدن آنها افزایش می‌یابد. در برخی از انواع ویبراتور فرکانس بالا، می‌توان سرعت جریان خوراک را کنترل کرد که متناسب با «اثر پاپ کورن» است. اگر سرعت جریان کاهش یابد، این اثر نیز کاهش می‌یابد.

در مقابل مزایای فراوان، محدودیت‌های این نوع غربال این است که صفحات آن، ظریف و بسیار شکننده هستند و به راحتی مسدود می‌شوند. با گذشت زمان، راندمان جداسازی کاهش می‌یابد و صفحه غربال نیاز به تعویض دارد.

سخن آخر

ویبراتور فرکانس بالا یکی از انواع غربال‌های پیشرفته است که با استفاده از فرکانس بالا و ایجاد لرزش، مواد را از هم جدا می‌کند. این غربال، کاربردهای مختلفی دارد، از معدن گرفته تا صنایع غذایی.

بین سرعت و فرکانس در موتور ویبراتور چه ارتباطی وجود دارد؟

در موتور ویبره های ERM سرعت موتور و فرکانس ارتعاش هر دو یک چیز را نشان می دهند. سرعت موتور صرفاً اندازه گیری دور در دقیقه (RPM) است، در حالی که فرکانس ارتعاش بر حسب هرتز (Hz) بیان می شود و تعداد ارتعاشات در ثانیه است. برای تبدیل از هرتز به RPM به سادگی آن را در 60 ضرب می کنیم، زیرا هر دقیقه 60 ثانیه است. به همین ترتیب، برای تبدیل RPM به هرتز بر 60 تقسیم می کنیم.

کاربرد سرند ویبراتورهای فرکانس بالا کجاست؟

پردازش پودر زغال سنگ، تولید گلوله‌های سوختی از چوب، طبقه‌بندی مواد معدنی و سنگ معدن، مواد غذایی، پردازش آسفالت بازیافتی تکه‌تکه شده و همچنین مصارف شیمیایی و دارویی.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
نوروز ۱۴۰۳