دلیل داغ شدن موتور ویبره چیست؟

موتور ویبره و ویبره بدنه ها امروزه در صنایع بسیار زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ از صنایعی مانند الک‌های صنعتی و سرندها، توزین‌ها، فیدرها، سورترها (جداکننده‌ها) و سازبندهای میوه و قطعات گرفته تا صنایعی مانند خشک‌کن‌ها، صنایع بتن و سازه (بچینگ ویبره برای حباب‌زدایی و قالب)، صنایع غذایی و صنایع نفت و پلیمر. برای اینکه بیشترین بازدهی و کارایی ممکن را از موتور ویبره خود بگیریم، باید با نکات مراقبت و نگهداری از آن آشنا باشیم. یکی از آسیب‌های دائمی که سلامت موتور ویبره را تهدید می‌کند داغ شدن موتور ویبره است. در این مقاله می‌خواهیم در مورد دلیل داغ شدن موتور ویبره و راه‌های جلوگیری از آن صحبت کنیم. با سام تجهیز همره باشید.

دلیل داغ شدن موتور ویبره

دلایل داغ شدن موتور ویبره

به طور کلی، در هر صنعتی که نیاز به لرزش برای کاربردهای مختلف مثل جداسازی و تفکیک مواد اولیه به دانه‌های ریزودرشت باشد، از موتور ویبره استفاده می‌شود. موتور ویبره یک دستگاه الکترومکانیکی است که به برق شهری وصل شده و با تولید ارتعاش و لرزش، دانه‌ها را از نظر سایز، ابعاد و اندازه به دسته‌های مختلف تقسیم می‌کند.

در صنایعی مانند سنگ و سرامیک یا خشکبار و صنایع غذایی که موادی مانند حبوبات را با اندازه‌های یکسان بسته‌بندی می‌کنند، به وضوح می‌توان نقش موتور ویبره ها را مشاهده کرد. یک موتور ویبره دارای قدرت عملکرد مشخصی است که به آن توان نامی می‌گویند و واحد آن وات (W) است. اگر قدرت واقعی موتور در برخی موارد از توان نامی موتور ویبره بیشتر شود، به این پدیده اضافه‌بار موتور می‌گویند. اضافه بار می‌تواند منجر به داغ شدن موتور ویبره و آسیب دیدن آن شود. دلایل زیر می‌توانند منجر به داغ شدن موتور ویبره شوند:

  • اضافه بار
  • ولتاژ خیلی زیاد یا خیلی کم موتور ویبره
  • موتور ویبره به مدت طولانی مرطوب مانده یا توسط گازهای خورنده شیمیایی پوسیده شده است. این حالت منجر به کاهش مقاومت عایق می‌شود.
  • یاتاقان موتور ویبره بدون روغن کار کرده و خشک شده است. در این حالت روتور از نظر مکانیکی ناهماهنگ شده و جریان موتور از مقدار نامی تجاوز می‌کند.
  • خرابی قطعات مکانیکی انتقال

ولتاژ ترمینال خیلی کم است

به ولتاژ اندازه‌گیری‌شده در انتهای استاتور موتور هنگام راه‌اندازی یا کارکرد موتور ویبره با بار کامل، ولتاژ ترمینال گفته می‌شود. هنگامی که موتور ویبره تحت بار کار می‌کند، اگر ولتاژ کاهش یابد، برای جبران و رساندن موتور ویبره به توان نامی، جریان قطعاً افزایش ‌یافته و منجر به داغ شدن موتور ویبره می‌شود. اگر ولتاژ خیلی کم باشد، موتور ویبره مجبور به توقف یا کار با سرعت کم می‌شود و جریان به شدت افزایش می‌یابد. در این حالت اصطلاحاً موتور ویبره می‌سوزد.

سیم‌پیچی نادرست استاتور

هنگامی که سیم‌کشی طبق قوانین استاندارد و اعلام‌شده از سمت تولیدکننده انجام نمی‌شود، برای مثال اگر موتور ۳۸۰ ولت متصل به ستاره (موتور سه فاز آسنکرون، موتور ویبرهAC) به صورت مثلث وصل شود، جریان بدون بار زیاد خواهد بود و موتور ویبره با داغ شدن بیش از حد خواهد سوخت.

علاوه بر این، اگر موتور ۳۸۰ ولت متصل به مثلث برای اتصال ستاره با کارکرد بار (نه عملکرد بدون بار) اشتباه وصل شود، عملکرد کم‌سرعت به دلیل ولتاژ پایین موتور باعث افزایش جریان زیاد سیم‌پیچی و داغ شدن موتور ویبره می‌شود.

دلایل مکانیکی

هنگامی که ویبره به دلیل خرابی یاتاقان یا بار مکانیکی، با سرعت کم کار کرده یا متوقف می‌شود، جریان عبوری از مجموعه افزایش یافته و مقدمات داغ شدن موتور ویبره را فراهم می‌کند. با ادامه این روند موتور ویبره خواهد سوخت.

داغ شدن ویبره بدنه

انتخاب نامناسب و زمان استارت طولانی‌تر

ماشین‌های زیادی مانند قیچی پانچ، پرتاب‌کننده آب گریز از مرکز، آسیاب گلوله‌ای و غیره وجود دارند که دارای اینرسی فلایویل بزرگ هستند. این دستگاه‌ها زمانی که می‌خواهند شروع به کار می‌کنند، به دلیل بالا بودن گشتاور مقاومت، زمان استارت و شروع به‌کار طولانی‌تری را تجربه می‌کنند. در نتیجه، موتور به راحتی در معرض آسیب قرار دارد.

برای چنین ماشین‌هایی، موتور‌های قفس سنجاب دوتایی نوع شکاف عمیق یا موتور‌های روتور زخمی مناسب‌تر هستند چراکه جریان راه‌اندازی آن‌ها کم و گشتاور راه‌اندازی آن‌ها زیاد است. برای جلوگیری از داغ شدن موتور ویبره می‌توانید موتور‌های ارتعاشی با مشخصات ذکرشده را انتخاب کنید.

کیفیت ساخت پایین

عمده علائمی که نشان می‌دهند یک ویبره بدنه به درستی کار نمی‌کند، این است که در فرآیند تولید بیش از حد داغ می‌شوند. علل این داغ شدن بیش از حد، عمدتاً ناشی از شکاف‌های هوای بزرگ استاتور و روتور، کیفیت پایین آلومینیوم ریخته‌گری برای موتور‌های روتور قفس سنجابی و داده‌های سیم‌پیچی نادرست است. بنابراین در هنگام خرید موتور ویبره، از کیفیت قطعات به‌کار رفته و کیفیت نهایی محصول اطمینان حاصل کنید. خرید از تأمین‌کننده‌های معتبر و خوش‌نام مثل شرکت سام تجهیز می‌تواند خیال شما را از بابت کیفیت و ضمانت محصولات آسوده نماید.

سخن پایانی

در این مطلب سعی شد تا نکاتی درباره علل داغ شدن بیش از حد و آنرمال موتورهای ویبره مطرح شود. با مدنظر قرار دادن موارد فوق از آسیب‌های احتمالی ناشی از اضافه‌بار که منجر به داغ شدن موتور ویبره می‌شوند جلوگیری کنید.

موتور ویبره در چه کارخانه هایی استفاده می شود؟

در هر صنعتی که نیاز به لرزش برای کاربرد های مختلف مثل جداسازی دانه های ریز و درشت باشد،از موتور ویبره استفاده می شود. از جمله کاربرد های ان در صنایع مختلف می توان به صنعت سنگ سرامیک،خشکبار و صنایع غذایی،صنایع نفت و پلیمر،صنایع بتن و سازه،خشک کن ها،فیدر ها توزین ها اشاره کرد.

اگر بیشتر از توان واقعی موتور ویبره به آن نیرو اعمال شود، موجب آسیب دیدگی آن خواهد شد؟

هر موتور ویبره ای قدرت عملکرد مشخصی دارد که به آن توان نامی می گویند، که غالبا با کیلو وات مشخص می شود. اگر قدرت واقعی موتور در برخی موارد از توان نامی موتور ویبره بیشتر باشد، پدیده ای به نام اضافه بار رخ که منجر به داغ شدن و آسیب دیدن موتور ویبره خواهد شد.

ولتاژ ترمینال موتور ویبره چیست و چه کارایی دارد؟

ولتاژ اندازه گیری شده در انتهای استاتور موتور هنگام راه اندازی یا کارکرد موتور ویبره با بار کامل ولتاژ ترمینال نام دارد. وقتی وتور ویبره تحت بار کار میکند،اگر ولتاژ کاهش یابد برای رساندن ویبره به توان نامی،باید جریان افزایش یابد که این عمل موجب داغ شدن ویبره خواهد شد. اگرهم ولتاژ خیلی کم باشد، ویبره یا باید متوقف شود یا باید با سرعت کم کار کند که در این جریان به شدت افزایش یافته و موتور ویبره می سوزد.

چرا موتور ویبره داغ می شود؟

-اضافه بار -کم بودن ولتاژ ترمینال -قرار گرفتن موتورویبره در محیط های مرطوب به مدت طولانی یا پوسیده شدن آن توسط گازهای خورنده شیمیایی که منجر به کاهش مقاومت عایق می شوند. -سیم پیچی نادرست استانور -کار کردن یاتاقان موتور ویبره و خشک شدن آن که در این حالت موتور از نظر مکانیکی ناهماهنگ شده و جریان آن از مقدار نامی تجاوز می کند. -خرابی قطعات مکانیکی انتقال -دلایل مکانیکی -انتخاب نامناسب در زمان استارت طولانی تر کیفیت ساخت پایین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا