تعمیر و نگهداری از صفحات و سرند ویبره

صفحات ویبره در حال حاضر به طور گسترده در تجهیزات غربالگری استفاده می‌شوند. دستگاه‌های غربالگری ارتعاشی که از موتور ویبره ها در ساختار خود بهره می‌برند، از دقت بالاتری در مقایسه با تجهیزات غربالگری سنتی برخوردار هستند، این بهبود در عملکرد، حجم تولید را نیز بالاتر برده است. با این حال، در فرایند تولید، کاربران اغلب با خرابی‌های مختلفی مواجه می‌شوند که مشکلات زیادی را برای تولید به همراه خواهد داشت. یکی از این خرابی‌ها مربوط به صفحات ویبره است. به همین دلیل تعمیر و نگهداری از صفحات و سرند ویبره اهمیت زیادی دارد. در این مطلب از بلاگ سام تجهیز به طور اختصاصی به این موضوع می‌پردازیم.

صفحه ویبره استیل

اشکال‌زدایی هنگام نصب

پس از خرید، اولین کاری که باید برای تعمیر و نگهداری از صفحات و سرند ویبره انجام دهید، رفع اشکال است. دقت صفحه ویبره نسبتاً بالا است. باید بررسی کنید که دستگاه محافظ الکتریکی نصب شده، ایرادی نداشته باشد و بتوانید از آن به طور معمول در هنگام تولید استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: سرند ویبره چیست و چه مزایایی دارد

بازرسی روزانه

برای تعمیر و نگهداری از صفحات ویبره، باید اقداماتی را به شکل روزانه انجام دهید تا از سلامت دستگاه مطمئن شوید.  اگر می‌بینید در بازرسی روزانه مشکلی ایجاد شده، آن را به‌سرعت برطرف کنید تا تاثیری روی تولید شما نگذارد و به سایر قطعات دستگاه آسیب وارد نکند. تعمیر و نگهداری از صفحات ویبره چیزی نیست که هر دو روز یک‌بار به سراغ آن بروید، بلکه لازم است به طور مرتب به دستگاه سرکشی کنید.

1. پیچ‌های لنگر (Anchor Bolts) را بررسی کنید

به منظور نگهداری از صفحات ویبره، باید انکربولت‌ها یا پیچ‌های لنگر را هر روز به دقت بررسی کنید. این پیچ‌ها ممکن است به راحتی شل شوند. اگر این اتفاق بیفتد، لرزش و صدای زیادی به وجود می‌آید. حتی ممکن است موتور را بسوزاند و هزینه زیادی را روی دست شما بگذارد.

2. صفحه ویبره را بررسی کنید

پس از بررسی انکربولت‌ها، توجه کنید که آیا صفحه غربال آسیب دیده است یا خیر. شکل‌گیری برخی حفره‌ها در صفحه، باعث خروج مواد درشت از سوراخ‌های صفحه ویبره شده و مشکلات زیادی را برای تولید نهایی شما به همراه می‌آورد.

3. حلقه مهار صفحه ویبره را بررسی کنید

برای نگهداری ویبراتور، لازم است حلقه مهار صفحه ویبره، مرتباً بررسی شود تا مطمئن شوید که شل نشده است.

4. سر و صدا

یکی از اقدامات احتیاطی برای تعمیر و نگهداری از صفحات ویبره، توجه به صداهایی است که غربال یا سرند تولید می‌کند. اگر صدا زیاد یا غیرعادی باشد، باید دستگاه را به‌موقع متوقف کرد تا بررسی شود مشکل چیست. پس از پیدا کردن منبع نویز، لازم است نسبت به رفع آن اقدام کنید.

5. روغن‌کاری مناسب

لازم است به شکل روزانه بررسی کنید که روغن‌کاری دستگاه شما در چه حال است. اگر روغن کم یا زیاد بود، لازم است آن را اصلاح کنید. روغن زیاد می‌تواند به بسته‌شدن سوراخ‌های سرند منجر شود، درحالی‌که روغن کم، سبب سایش شده و سخت‌افزار دستگاه را فرسوده کرده و از بین می‌برد.

علاوه بر بازرسی روزانه، پس از یک دوره کار، صفحه ویبره باید به‌طور کامل بازرسی شود تا ببینید توری آسیب دیده یا نه. اگر آسیبی وجود داشته باشد، لازم است برای حفظ کیفیت محصولات خود و جلوگیری از ایجاد آسیب بیشتر و تحمیل هزینه‌های احتمالی، نسبت به تعمیر و نگهداری از صفحات ویبره اقدام کنید.


بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب موتور ویبره برای میز ویبره، سرند، هاپر، کانوایر و فیدر

اجزای یک سرند ویبره

مشکلات رایج صفحه ویبره

1. گرمایش بلبرینگ

دلایل افزایش گرما ممکن است مونتاژ نامناسب یاتاقان نورد (rolling bearing)، فاصله شعاعی بسیار کم یاتاقان نورد، گریس روان‌کاری بیش از حد یا خیلی کم، مواد روان‌کننده نامرغوب، کثیفی یاتاقان، سایش و یا خرابی مهروموم باشد. تفاوت بسیار زیاد بین شافت موتور و شفت محرک نیز یکی دیگر از دلایل است. در نتیجه، نیرویی که از طریق کوپلینگ به محرک ارتعاش (vibration exciter) منتقل می‌شود، باعث اصطکاک در پوشش یاتاقان (bearing cover) می‌شود. لازم است علل احتمالی فوق را یک به یک بررسی کرده و قبل از استفاده مجدد از دستگاه، مشکل را برطرف کنید.

جعبه صفحه ویبره (screen box)

2. تَرَک صفحه جانبی

صفحه جانبی قسمت اصلی است که بار جعبه سرند (screen box) را تحمل می‌کند. بنابراین باید به اندازه کافی سخت باشد و زاویه بلوک خارج از مرکز (eccentric block) محرک ارتعاش یا موتور ویبره باید بررسی شود تا ببینید آیا با فرض حذف دامنه بیش از حد، سازگار است یا خیر.

در مرحله دوم، باید در نظر بگیرید که آیا بار اضافی در صفحه ارتعاشی وجود دارد یا خیر و بررسی کنید که آیا پیچ‌های نصب ویبراتور شل شده یا همچنان محکم است.

3. شکستگی میله (Beam)

دلایل زیادی برای این مشکل وجود دارد، مانند دامنه زیاد، اضافه بار غربال، مشکلات فنر، تغییر فونداسیون و غیره. اما چیزی که لازم است بر آن تاکید کنیم این است که صفحه ویبره طراحی‌شده بر اساس استاندارد اصلی، کمی شکننده است، زیرا تنها زمانی می‌تواند به طور معمول عمل کند که بار آن زیاد نبوده و محدود باشد.

تعمیر صفحه ویبره شامل تنظیم کشش تسمه ویبره، تعویض تسمه، تعویض سطح صفحه فرسوده شده و واشر طولی، تعویض فنر میرایی، تعویض بلبرینگ، دنده و مهروموم انتقال، تعویض پیچ و مهره‌های آسیب‌دیده و ترمیم آسیب صفحه غربال است.

صفحه ارتعاشی باید به‌موقع برای جلوگیری از ترک‌خوردگی بیم تعویض شود.

هنگامی که در صفحه جانبی ترک یافت می‌شود، باید در اسرع وقت، یک سوراخ 5 میلی‌متری در انتهای ترک ایجاد شود و سپس یک صفحه تقویت‌کننده به قسمت ترک اضافه شود. جداسازی، تعمیر و مونتاژ محرک باید توسط پرسنل در مکانی تمیز انجام شود.

پس از جداسازی صفحه ارتعاشی، باید سایش یاتاقان نورد را بررسی کنید، همچنین سطح دندانه چرخدنده صفحه ویبره را مشاهده کنید تا مطمئن شوید آسیبی به آن وارد نشده باشد. علاوه بر این، لازم است اتصال تمام قسمت‌های صفحه ویبره را بررسی کرده و مدار روغن‌کاری را در جعبه صفحه ویبره تمیز کنید تا آلودگی در آن باقی نماند.


بیشتر بخوانید: کاربرد دستگاه سرند ویبره در فرآیند تولید چیست؟

سخن آخر

در مقایسه با سایر تجهیزات غربالگری سنتی، دقت دستگاه غربال مجهز به صفحه ویبره نسبتاً بالا است، به همین دلیل نیاز به نظارت و نگهداری دقیق در طول تولید دارد. روش‌های تعمیر و نگهداری از صفحات ویبره در این مطلب به طور مختصر توضیح داده شد. اگر با دقت از صفحه ویبره خود محافظت کنید، عمر آن طولانی شده و هزینه‌های جانبی کاهش می‌یابد. علاوه بر این، محصول نهایی از خلوص و کیفیت بیشتری برخوردار می‌شود.

صفحه ویبره سرند چگونه کار می کند؟

صرف نظر از طراحی دستگاه، مکانیزم اصلی یکسان است: ارتعاشات ایجاد شده کشش سطحی بین ذرات را از بین می برد و آن ها را مجبور به جدا شدن می کند. ذرات کوچک، که به عنوان «فاین» شناخته می شوند، از طریق سطح غربالگری پایین می افتند. در همین حال، ذرات با اندازه بزرگ روی سطح صفحه ویبره منتقل می شوند.

هنگامی که در صفحه جانبی ترک دیده شود چه کاری باید انجام داد؟

باید در کوتاه‌ترین زمان، یک سوراخ 5 میلی‌متری در انتهای ترک ایجاد شود و سپس یک صفحه تقویت‌کننده به قسمت ترک اضافه شود. جداسازی، تعمیر و مونتاژ محرک باید توسط پرسنل در مکانی تمیز انجام شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا